Únos válečné lodě : odvážná akce českých námořníků za první světové války na Jadranu /
Na počátku 20. století Rakousko-Uhersko začalo s rozsáhlou přestavbou svého válečného loďstva rozmístěného v Jaderském moři a s hlavními základnami v Pule a Kotoru. Z poněkud nesourodého a značně zastaralého arzenálu zaměřeného především na obranu vlastních přístavů se měla v krátké době stát mohutn...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Médium: | Kniha |
Jazyk: | Czech |
Vydáno: |
Praha :
Epocha,
2004
|
Témata: | |
Tagy: |
Přidat tag
Žádné tagy, Buďte první, kdo otaguje tento záznam!
|
LEADER | 07096nam a2201393 a 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | cpk20041307852 | ||
003 | CZ PrSKC | ||
005 | 20210908170719.0 | ||
007 | tu | ||
008 | 040507s2004 xr a e 000 0 cze | ||
020 | |a 8086328384 |q (váz.) | ||
040 | |a ABA001 |b cze |e RDA | ||
044 | |a xr | ||
072 | 7 | |a 359 |x Vojenské námořnictvo a loďstvo |9 15 | |
080 | |a 359 |2 MRF | ||
080 | |a 359.22 |2 MRF | ||
080 | |a 355.48(100)"1914/1918" |2 MRF | ||
080 | |a 623.82 |2 MRF | ||
080 | |a (436+439) |2 MRF | ||
080 | |a (437.3) |2 MRF | ||
080 | |a (0:82-96) |2 MRF | ||
100 | 1 | |a Tomášek, Dušan, |d 1924-2016 |7 jk01132659 |4 aut |9 12867 | |
245 | 1 | 0 | |a Únos válečné lodě : |b odvážná akce českých námořníků za první světové války na Jadranu / |c Dušan Tomášek |
260 | |a Praha : |b Epocha, |c 2004 | ||
264 | |3 kniha |a Praha |b Epocha |c 2004 | ||
300 | |a 456 s. : |b il. ; |c 22 cm | ||
336 | |2 rdacontent |a text |b txt | ||
337 | |2 rdamedia |a bez média |b n | ||
338 | |2 rdacarrier |a svazek |b nc | ||
504 | |a Obsahuje bibliografii | ||
505 | |r Na počátku 20. století Rakousko-Uhersko začalo s rozsáhlou přestavbou svého válečného loďstva rozmístěného v Jaderském moři a s hlavními základnami v Pule a Kotoru. Z poněkud nesourodého a značně zastaralého arzenálu zaměřeného především na obranu vlastních přístavů se měla v krátké době stát mohutná a moderně vyzbrojená vojenská síla schopná útočných akcí v celém Středozemním moři. V mnohonárodnostní c. a k. Kriegsmarine sloužilo asi 10% Čechů. Ohlasy nespokojenosti při řešení národnostních třenic i těžkosti válečného hospodářství rakousko-uherského mocnářství pronikají i mezi námořníky. Dva čeští iniciátoři únosu, Bohumil Brkl a Bohumír Petrla, se zabývali myšlenkami na útěk již během roku 1916. Ale až při rutinní doprovodné službě 5. října r. 1917 se spolu s dalšími spiklenci zmocňují plavidla a po osmi hodinách plných napětí se jejich torpédovka Tb 11 dostává do bezpečí italského pobřeží. Na naše hrdiny ale čeká zajatecký tábor, teprve s odstupem času se dostávají k československým legiím. Třebaže odvážná akce slovanských členů posádky je hlavním obsahem knihy, autor dosti zevrubně a přehledně zároveň objasňuje okolnosti a podmínky vedoucí k 1. světové válce, celkovou situaci a složení rakousko-uherského válečného námořnictva, boje na evropském kontinentu i přilehlých mořích. Fotografie, dodatky a přílohy, seznam literatury. | ||
520 | |a Na počátku 20. století Rakousko-Uhersko začalo s rozsáhlou přestavbou svého válečného loďstva rozmístěného v Jaderském moři a s hlavními základnami v Pule a Kotoru. Z poněkud nesourodého a značně zastaralého arzenálu zaměřeného především na obranu vlastních přístavů se měla v krátké době stát mohutná a moderně vyzbrojená vojenská síla schopná útočných akcí v celém Středozemním moři. V mnohonárodnostní c. a k. Kriegsmarine sloužilo asi 10% Čechů. Ohlasy nespokojenosti při řešení národnostních třenic i těžkosti válečného hospodářství rakousko-uherského mocnářství pronikají i mezi námořníky. Dva čeští iniciátoři únosu, Bohumil Brkl a Bohumír Petrla, se zabývali myšlenkami na útěk již během roku 1916. Ale až při rutinní doprovodné službě 5. října r. 1917 se spolu s dalšími spiklenci zmocňují plavidla a po osmi hodinách plných napětí se jejich torpédovka Tb 11 dostává do bezpečí italského pobřeží. Na naše hrdiny ale čeká zajatecký tábor, teprve s odstupem času se dostávají k československým legiím. Třebaže odvážná akce slovanských členů posádky je hlavním obsahem knihy, autor dosti zevrubně a přehledně zároveň objasňuje okolnosti a podmínky vedoucí k 1. světové válce, celkovou situaci a složení rakousko-uherského válečného námořnictva, boje na evropském kontinentu i přilehlých mořích. Fotografie, dodatky a přílohy, seznam literatury. | ||
520 | |a První světová válka, rakousko-uherské válečné námořnictvo a dramatický únos c. a k. torpédového člunu v Jaderském moři na podzim r. 1917. | ||
610 | 1 | 7 | |a Rakousko-Uhersko. |b Kriegsmarine |7 kn20021021001 |2 czenas |9 12868 |
648 | 7 | |a 1914-1918 |7 ch460644 |2 czenas |9 9870 | |
650 | 0 | 7 | |a námořníci |7 ph123418 |z Česko |y 1914-1918 |9 12869 |
650 | 0 | 7 | |a první světová válka (1914-1918) |7 ph126327 |z Jaderské moře |9 12870 |
650 | 0 | 7 | |a vojenské lodě |7 ph127194 |z Rakousko-Uhersko |y 1914-1918 |9 12871 |
650 | 0 | 7 | |a vojenské námořnictvo |7 ph127196 |z Rakousko-Uhersko |y 1914-1918 |9 12872 |
650 | 0 | 9 | |a sailors |z Czechia |y 1914-1918 |9 12873 |
650 | 0 | 9 | |a naval forces |z Austro-Hungarian Monarchy |y 1914-1918 |9 12874 |
650 | 0 | 9 | |a sailors |z Austro-Hungarian Monarchy |y 1914-1918 |9 12875 |
650 | 0 | 9 | |a World War (1914-1918) |z Adriatic Sea |9 12876 |
650 | 0 | 9 | |a warships |z Austro-Hungarian Monarchy |y 1914-1918 |9 12877 |
655 | 7 | |a literatura faktu |7 fd132773 |9 9613 | |
655 | 9 | |a non-fiction |9 9614 | |
910 | |a ABA001 | ||
910 | |a ABA004 |b A 023756 | ||
910 | |a ABA010 | ||
910 | |a ABB083 |b VCDV/Bbe | ||
910 | |a ABG001 |b W 2302 | ||
910 | |a ABG502 | ||
910 | |a ABG503 | ||
910 | |a BEG001 | ||
910 | |a BNG001 | ||
910 | |a BOA001 |b 2-1131.662 | ||
910 | |a CBA001 | ||
910 | |a CKG001 | ||
910 | |a CRG001 | ||
910 | |a CVG001 | ||
910 | |a DCG302 | ||
910 | |a DCG503 | ||
910 | |a FMG002 | ||
910 | |a FMG502 | ||
910 | |a HBG001 |b N33666 | ||
910 | |a HOG503 | ||
910 | |a JCG502 | ||
910 | |a JHG001 | ||
910 | |a KAG505 | ||
910 | |a KHG505 | ||
910 | |a KLG001 |b J 212569 | ||
910 | |a KLG002 | ||
910 | |a KMG001 | ||
910 | |a KMG503 | ||
910 | |a KTG001 | ||
910 | |a KTG501 | ||
910 | |a KVG001 |b 94(100)"1914/1918" | ||
910 | |a KVG501 | ||
910 | |a LIA001 |b A 173049 | ||
910 | |a LNG001 | ||
910 | |a MBG001 | ||
910 | |a MOG001 | ||
910 | |a MOG501 | ||
910 | |a NBG001 | ||
910 | |a NBG505 | ||
910 | |a NJG505 | ||
910 | |a OLA001 |b 1-149.830 | ||
910 | |a OLG001 | ||
910 | |a OPG508 | ||
910 | |a OSA001 |b G 283.260 | ||
910 | |a OSG002 |b 2-605.144 | ||
910 | |a PBG001 | ||
910 | |a PNA001 |b 31B4289 | ||
910 | |a PNG001 | ||
910 | |a PNG503 | ||
910 | |a PRG001 | ||
910 | |a PRG501 | ||
910 | |a PVG001 | ||
910 | |a RKG001 | ||
910 | |a ROG001 | ||
910 | |a SMG506 | ||
910 | |a SOG001 | ||
910 | |a SOG504 | ||
910 | |a SVG001 | ||
910 | |a SVG503 | ||
910 | |a TPG001 | ||
910 | |a TRG001 | ||
910 | |a TUG001 | ||
910 | |a TUG504 | ||
910 | |a ULG001 |b N168345 | ||
910 | |a UOG001 | ||
910 | |a UOG502 | ||
910 | |a UOG507 | ||
910 | |a VSG504 | ||
910 | |a ZLG001 | ||
910 | |a ZRG503 | ||
942 | |2 ddc |c KN | ||
999 | |c 5664 |d 5664 | ||
993 | |0 0 |1 434000020122 |2 ddc |4 0 |6 940_300000000000000 |7 0 |9 5702 |a 335.00 |b 0 |c 20122 |d 2021-09-07 |f DOSP |g 940.3 |h 335.00 |i Ing. Milan Drobík |j 1 |l DOSP |r 2023-10-12 |t 5 |w 2020-03-19 |y KN |z NAUCNA |