Euthydémos ; Menón /
"Euthydémos" prostřednitvím Sókrata zdůrazňuje, že každá lidská bytost se chce mít dobře. Dosažení prožitku dobra předpokládá znalost a moudrost, které umožňují jejich využití k vlastnímu prospěchu. Vědění zosobňuje hodnotu, moudrost personifikuje dobro a nevědomost představuje zlo. Je tud...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Médium: | Kniha |
Jazyk: | Czech |
Vydáno: |
Praha :
OIKOYMENH,
2000
|
Vydání: | 4., opr. vyd. |
Edice: | Knihovna antické tradice
|
Témata: | |
Tagy: |
Přidat tag
Žádné tagy, Buďte první, kdo otaguje tento záznam!
|
Shrnutí: | "Euthydémos" prostřednitvím Sókrata zdůrazňuje, že každá lidská bytost se chce mít dobře. Dosažení prožitku dobra předpokládá znalost a moudrost, které umožňují jejich využití k vlastnímu prospěchu. Vědění zosobňuje hodnotu, moudrost personifikuje dobro a nevědomost představuje zlo. Je tudíž třeba hledat vědění, jež spojuje vytváření statků s jejich užíváním. Toto filozofické východisko odhaluje povrchnost a neschopnost eristiky... Dialog "Menón" zkoumá možnost učitelnosti "zdatnosti" v souvislosti se sofistickou koncepcí. Sókratés pojímá zdatnost jeko vědění, poněvadž je prospěšná a prospěšná může být pouze v případě spojení s rozumovostí. Rozumovost řídí užívání věci, činí věc hodnotnou... Koncepce však odporuje zkušenosti! Tento nedostatek překonává mezičlánek na pomezí vědění a nevědění - "správné mínění". Jeho schopnosti slouží praktické zdatnosti dobrých lidí. Pc. L1e2 Sókratovské dialogy zkoumají podstatu veškerých lidských schopností a možnost nabytí zdatnosti. |
---|---|
Fyzický popis: | 129 s. ; 21 cm |
Bibliografie: | Obsahuje bibliografické odkazy |
ISBN: | 8086005569 |